2015-06-25 Alpkaja i Halmstad!?!

Efter att ha ökat på min krysskörd med en vaktel strax innan midsommar, missat en lappuggla i Halmstad på midsommardagen så kom ett mycket oväntat larm om en ny art i sverige på torsdagsförmiddagen. Jag tog ledigt från jobbet och åkte direkt. Ett par timmar senare satt jag på parkeringen vid Lidl där senaste larmet varit. Efter att ha letat lite med andra ditresta skådare återfanns den på taket av Burger King av alla ställen. Det var en mycket oväntad alpkaja som blev många lyckliga skådares nya kryss och mitt 238:e! Alpkajan syntes även under fredagen en stund innan den försvann. När jag ändå var i trakten så passade jag på att leta efter en svarthakad buskskvätta som setts mata ungar vid en fågellokal i Laholm några dagar tidigare. Mycket rikigt så hittade jag den och den innebar mitt 239:e kryss. Samtidigt så får jag ett larm om lappugglan någon dryg mil bort men jag missar den med 20 minuter.
/Fredrik
 
 

Kommentera här: