2016-04-17 Havsöringsfiskesöndag

Idag fick jag haka på Janne och fiska havsöring. Det var nordanvind även denna gång och vi anade att det kunde bli trögt. Vi började med att fiska av varsin sida av en udde och jag fiskade mig ner i en vik. Det var trögt till en början, men längst ner i viken hade jag ett hugg på en uv-limsräka. Inne i viken såg jag små slanka fiskar som var lätt transparenta och ljusbruna på ryggen. Jag bytte fluga till en matchande fiskimitation. Jag kände inget mer och vi tog paus.


Janne med riggat spö

Lite senare gick jag till en brygga på andra sidan viken. Jag fiskade av utan att känna något. Jag tänkte dock att jag kanske fiskat för ytligt. Jag fiskade med guideline Coastal slow intermediate och oförtyngd fluga. Flugan trodde jag fortfarande på så jag kastade ut, plockade fram mobilen och svarade på sms. Jag hann inte dra mer än tre drag innan en öring högg. Det visade sig vara en smal 45 cm.

45 cm på 4 cm fiskimitation.

Strax efter hakade Janne på trenden med fiskimitation och krokade i en öring där jag hade haft påslag tidigare.


Janne med fisk långt bort.

Vi fiskade vidare runt omkring området och det sista valde jag att fiska av längst ut på udden i strömmen som skapats. Jag satte på en fiskimitation med fish skull (tungt huvud) och trailerkrok. Fiskade sedan av strömmen långsamt och djupare. När jag närmade mig tången på insidan högg det en öring på ca 40 cm.


Ingen bjässe, men vacker fisk.


Flugan den tog på. Fish skull, materialet är blandat och sedan lagt i en dubbingögla. Flugan är bunden på intruder-shank med flätlina så man kan byta krok efter behov.

Fisken på udden var det sista som hände detta fiskepass, och lätt nedkylda begav vi oss hemåt.

// Oskar E

Kommentera här: