2016-04-16 Havsöringsfiske

Idag drog jag och min vän Gustav iväg på eftermiddag/kvällsfiske efter havsöring. Vi ville ut och försöka på lite större öring ifrån flytring. För att ta sig till fiskeplatsen krävs en promenad som visade sig vara längre och jobbigare än vad vi mindes. Med varsin fish cat (flytring) och en stor kasse med resterande utrustning blev inte promenaden lättare.

Efter 30-40 min promenad kom vi fram. Väl framme ser vi att vinden ligger på perfekt och pressar in vattnet mellan kobbarna. Strömmarna som skapas blir vårt mål.


Lagom till att vi pumpat våra flytningar och börjat paddla ut mojnar vinden. Det magiska brytet ute vid kobbarna upphör och vädret känns ovisst. Efter ca 30 min tar vinden vid igen, fast i en ny riktning. Med vinden kom också en rejäl regnskur.
 

Jag och Gustav fiskar på trots kraftig vind och försöker fiska av de nya strömmarna som skapats. Gustav ropar och pekar mot en nyfiken säl som gjorde honom sällskap en stund. Efter ett par timmars fiske utan en enda känning börjar vi fiska oss tillbaks till viken vi utgick ifrån.
 
Jag har hunnit prova flera av mina senaste kreationer vid bindstädet och fiskade en fiskimitation när en liten öring nära land behagade att ta. Öringen var inte mycket större än flugan hen tog. I nästa kast hade jag ytterligare ett påslag, men inget som fastna. Jag fortsatte fiska av klippkanten och såg ett litet vak, men detta var allt för denna gång. 
 

Vid 20:30 stod vi redo för en lång uppförspromenad med blöta grejer i skymmande ljus. Trots det magra resultatet och den jobbiga transportsträckan har vi inte tappat tron på stället. Vi lär dock vänta till sommarn, och rikta in oss på nattfiske.
 

// Oskar E

Kommentera här: