2016-04-23 Havsöringspass

Idag blev det en tur norrut för att fiska havsöring i nordan. Inte optimalt kanske, men helt ok. Smhi sa att det skulle blåsa 3-4 ms och 6-7 i byarna, men det blåste betydligt mer. Riktning varierade från N till NV och V.

Till en början var vattnet lite lagom grumligt och vi kunde fiska ut över en djupkant som kändes het med pålandsvind. Jag hade bundit upp lite små fiskimitationer efter vad jag såg förra gången jag var där. Jag fick två stycken öringar på första vändan. Båda tog på den nybundna imitationen. Största fisken var en tjock blänkare på 41 cm som var skogstokig. Hoppade fyra gånger och körde som en tok. Den andra var en liten på dryga 15 cm.


Gustav som var med lyckades bra efter vattnet blivit grumligt. Han vadade då ut längre och kastade bortom det grumliga en bra bit utanför djupkanten. Han lät sedan flugan sjunka och fiskade ganska långsamt med en liten fiskimitation. Han fick två mindre fiskar, hade flera följare och missade två bra hugg.


På slutet orkade vi inte brottas mer med vinden och valde att fiska av en vik som låg lite i lä. Jag hade ett hugg och kände ett parhuvudskakningar innan den släppte. Det var allt för detta fiskepass.

// Oskar E 

Kommentera här: