2016-04-06 Tidigt fiske i Ätran

Idag åkte jag och Martin ner till Ätran för att inviga vår laxsäsong. Vi hade lite ny utrustning och nya flugor  som vi ivrigt ville prova. Jag hade haft lite koll på undervattenskameran i Falkenberg och på Eons flödesprognoser. Det hade gått lite fisk i kameran och vattennivån skulle sänkas. 

Detta gjorde att vi ville försöka oss på den nya fisken. Vi fiskade av de delar vi vet att det brukar fångas fisk tidigt.


Moonshine - variant

Efter att ha fiskat av den övre sträckans hetaste platser utan resultat tog vi lite kaffepaus för att sedan bege oss till södra sträckan. Martin passade på att fota en massa.





Som man kan se på bilderna var vattnet mycket brunt på norra.

När vi kom ner till södra för att fiska de sista timmarna kunde vi konstatera att vattnet var lite klarare. På södra är det störst chans på gammal utlekt fisk. Jag ville prova mitt för säsongen nya enhandsspö och därmed fiska lite lättare lina. Martin var snäll nog att låta mig gå förstavändan.  Flyt/sjunk1, fast sink polyleader och en samurai var det jag nyttja.

Samurai - variant

Jag fiskar mig ner och efter 20 m hugger en fisk på nästan raklång lina. Jag gör mothugg, fisken kommer upp till ytan och skakar på huvudet några gånger. Linan kommer sedan flygandes mot mig och fisken är fri. Jag vänder mig sedan mot Martin som står utvadad en bit uppströms. Han bekräftar att han såg vad som hände. Jag gör några kast till men beger mig sedan in mot land för att lämna resten av sträckan ofiskad för Martin.

Jag går uppströms och vadar ut till Martin och gör honom sällskap ner till nästa ofiskade hot spot. Han fiskar över stenarna, in i bakvattnet och på insidan av strömkanten hugger det. Drillningen är odramatisk och fisken landas. Ett snabbt mobilfoto och tillbaks.


Vi fortsätter sedan att gå om sträckan med tyngre utrustning dock utan resultat.


Nästa tripp till ätran blir längre fram när chanserna på de nystigna har ökat.

Alla bilder utom bilden på Martin och fisken är tagna av Martin Savara.

// Oskar E

Kommentera här: