2016-02-14 Skåne tur och retur idag!

Tidigt imorse bestämde jag mig för att åka ner till Skåne igen, samma helg som förra året men denna gång fick jag åka själv. När jag satte mig i bilen hemma klockan 06:15 så var det -10 grader. När jag kommit till Horred så hittade jag en rastande kungsörn i ett träd tillsammans med en massa kajor. Det började ju bra! Det kryllade av rovfågel utmed vägen och jag räknade till över 100 ormvråkar, ett 30-tal röda glador, 4 tornfalkar, säkert 10 fjällvråkar samt 1 havsörn. Första stoppet blev Gärdslöv utanför Skurup. Där satt en stäppörn planenligt på en ledningsstolpe bakom kyrkan. Sverigeart nummer 255 för mig. Yeees! Jag drog vidare ner mot Hammar för att försöka leta upp några övervintande kornsparvar. Där gick jag bet men även där var det massor av rovfågel. Jag såg förutom massor av röda glador och ormvråkar, en pilgrimsfalk samt en mycket underligt tecknad vråk med en stor ljus kindfläck, troligtvis en ormvråk. Avslutningsvis stannade jag till vid Lunds reningsverksdammar för att se om den vitögda dykanden var på plats i år(vi missade den förra året). Den syntes dessvärre inte till idag heller men det var som vanligt väldigt mycket andra arter som; gråhäger, skrattmås, gråtrut, spillkråka, salskrake, brunand, knipa, gräsand, storskrake, storskarv, brunand, vigg, bläsand, sothöna och smådopping. Årslistan fylldes på rejält och som avslutning så passade jag på att titta till dom ofattbart stationära hornugglorna inne bland hyreshusen, i samma gran mitt inne i Lund. Idag var dom tre som satt och sov.
/Fredrik
 
 
 

Kommentera här: