2016-06-01 Segt i Öxnered men ny fågelart på vägen hem!

Efter att ha spenderat ännu ett dygn i Öxnered i på jakt efter årets först 3+ sutare så kan jag summera passet såhär. Underbart väder, märkligt trögt sutarfiske, massa gäddkontakter, stor bonusabborre och som tröst ett nytt fågelkryss på vägen hem! Fisket var verkligen märkligt med väldigt få sutarkontakter men desto fler gäddkontakter. Största gäddan vägde nästan sex kilo och var faktiskt för en gång skull i denna sjö, ganska ok i konditionen. Claes Törborn fiskade längre in i viken och lyckades landa en abborre på hela 1240g/41cm. Plastmajsen satt perfekt i mungipan men troligtvis satt det även en mört på när abborren tog. Detsamma gäller givetvis de flesta gäddkontakter. Totalt blev det slutligen 5 sutare för mig och 3 för Claes samt nästan lika många tappade. Av de sutare som kom upp så vägde de flesta över 2 men ingen över 2,5kg. På vägen hem passade jag på att leta efter en lundsångare som larmats vid Hunneberg. När jag kom dit så hade den slutat sjunga en halvtimma tidigare. Efter 20 min kommer ett larm på mitt birdalarm om en lundsångare 50m från där vi står. Vi halvspringer mot platsen och möts av en skådare som berättar att den just slutat sjunga efter att ha spelat flitigt i 10 minuter. Efter mer väntan så ringer det på mobilen. Medans jag pratar i telefonen så går alla skådare bort mot första stället igen men då kommer en lokal skådare och säger sig höra lundsångaren. Jag lägger på men hör inget. Jag får instruktioner på vart den födosöker men ser den inte trots ivrigt letande. Jag ger upp och går tillbaka till de andra när en en liten fågel dimper ner på en gren några få meter framför mig. Istället för kikaren så bränner jag av några snabba foton med kameran innan den försvinner igen. Väl i displayen ser jag till min fasa att ingen av bilderna är skarpa. Det viktigaste är dock inte bilden i sig utan vad bilden visar. Går det ens att fastställa. En snabbt inlägg på facebookgruppen, Artbestämning av fåglar, så får jag svaret jag vill ha. Ja, det är en lundsångare. Yeees! Kryss nummer 262 är ett faktum trots att jag inte ens fick höra den sjunga. Ett långpass är till ända och trots många stolpe ut så blev det en som satt tillslut. Tur ibland, att man inte hänger upp sig på bara fisket.
/Fredrik
 
 
 

Kommentera här: