2016-05-16 Laxfiske

Jag, Pär och Janne begav oss iväg på en dagstur för att prova laxlyckan. Vi anlände vid fiskesträckan halv nio på morgonen. Efter värmeböljan hade vattentemperaturen stigit till 15-16 grader, och utebliven nederbörd gjorde att kraftverket körde 15-16 kubik, vilket man får kalla lågvatten.

Efter vi hade riggat våra spön och dragit på oss vadarna gick vi upp till norra sträckan, den del som brukar ge mest lax tidigt på säsong. På vägen dit visar jag gästen Janne de vanligaste bitställena. När vi väl kommer fram har det fångats en riktig kanonfisk. Knallblank, stor och lusad majlax. Det känns spontant som att vi precis missat ett steg. Min morbror står utvadad och hoppas att det kan ha stannat en fisk. Tyvärr verkar det som att de hunnit passera. Fisken rör sig väldigt fort på sträckan vi fiskar. Man har vanligtvis bara några minuter på sig innan de simmar vidare uppströms. 

Vi börjar hursomhelst fiska och sprider ut oss lite grann. Pär har med sig scientific anglers nya lina ust short, som är en flerdensitetsklump. Flyt till intermediate är den han provar. Linan är lite kortare än den vanliga ust och har lite annan tapering. Vill man ha en kort klump (10.7 m, #8-9, tror det var 34 g) kändes den väldigt bra och balanserad.  

Pär utvadad.

Vi fiskar på i hopp om att det ska komma lite fisk. Jag visar ut Janne på ett ställe högt upp och förklarar var fisken brukar ta på den aktuella vattenföringen. Janne får fiska ensam medan jag går ner till Pär som är några hundra meter nedströms. Efter en stund ringer telefonen och jag ser att det är Janne. När jag svarar är det nästan tyst och Janne flåsar och är mållös. Min spontana tanke är att det hänt något som t ex spöbrott, läckande vadare eller brutet ben. Sen säger Janne med skakig röst "Jag har fått mitt livs lax". Jag frågar hur stor den är och han svarar "8 till 10 kilo". 

Efter vi lagt på kommer Janne ner med fisken och vi tar några bilder, mäter och väger för att sedan ta lunch.

Janne med 8.6 kg, 95 cm lång lusad kanonlax. Fisken tog en egenbunden brun hårvingad tub fiskad med flyt/hoover/intermediate-klump.


Efter lunch fiskar vi vidare fram till kvällen. Jag får ett hugg i stark ström men efter mothugget konstaterar jag att det inte är en lax som tagit. En stationär öring på ca 30 cm tog min 7 cm tub. 



På kvällen går jag en sista vända i skymningen och väl nere på huggstället får jag ett rejält drag i flugan. Det kändes som det var lax, men innan man krokat upp är det omöjligt att veta.

Inget mer händer denna dag, men det var en fantastisk dag. Grattis återigen Janne till en kanonfisk.

// Oskar E



Kommentera här: