2016-05-18 - 21 Laxfiske: Jakten på säsongens första.

På onsdagen jobbade jag ihop med Gustav med att måla lite skyltramar. Väl uppe i skyliften funderades det på laxfiske och om man kanske skulle ta sig ner och fiska torsdagen. Planen var isf att åka ner onsdag på kvällen och kanske hinna med kvällsfisket.

Uppe i skyliften.

Arbetet drog ut på tiden lite och jag hann inte ner innan halv nio. Det blev bara en kort vända på kvällsfisket och jag varken såg eller kände något. Efter att ha sett god statistik på stigande laxar de senaste dagarna var jag laddad för morgondagens fiske.

Torsdag 19/5

Jag hade inte sovit särskilt bra under natten. Detta är inte ovanligt för mig när det nalkas fiske. Larmet var satt på 04:15 och jag stod i älven 04:30. 
Jag visste att det tidiga laxfisket handlar mycket om att nöta, ha flugan i vattnet så mycket som möjligt. Lite drygt 14 timmar stod jag i ån under torsdagen utan en känning. Totalt var vi som mest åtta man som fiskade, och totalt kom det upp två fiskar. Jag konstaterade att jag inte hade något planerat för fredagen och bestämde mig för att stanna och fiska fredagen med.

Fredag 20/5

Denna morgon började jag fisket 06:00 och fiskade fram till ungefär 12:30.
På morgonen tappade min morbror en fisk han absolut var värd att få upp då han kämpat mycket denna säsong. Vi tog lite paus mitt på dagen och jag var tvungen att sova lite för att bli av med min huvudvärk. Strax innan klockan slog sex gick jag ut för att fiska resten av kvällen. Jag möts då av en nyfångad fisk långt ner på övre sträckan. Min plan blev att rusa vidare och försöka möta steget längst upp. Halvvägs upp får jag höra att en på andra sidan precis landat en och jag rusar vidare. När jag kommer upp har en fiskekollega precis vadat ut. Jag meddelar att det är fisk på gång och går sedan ner en bit för att vada ut. Strax efter jag klivit i ropar kollegan uppströms "fisk!". Jag frågar om han vill ha hjälp, men han säger åt mig att fiska vidare. Han landar och släpper tillbaks sin fisk. Jag känner inget och efter att ha sett fisk visa sig längre uppströms var det hela över. Jag fiskade vidare in på kvällskvisten utan något resultat. Efter att ha funderat lite bestämde jag mig för att stanna och fiska morgon till lunch på lördagen. Jag behövde nämligen komma hem och göra mig fin för ett besök till Göteborg på kvällen.

Bild på övre från annat tillfälle.


Lördag 21/5

Denna dag var taktiken att uteslutande hålla mig till de övre poolerna på övre sträckan och inte riskera att missa ett eventuellt steg genom att gå förbi eller inte stå i ån. Fisket påbörjade jag 06:00 och jag fiskade intensivt till ungefär 14:15 utan att känna något. När jag satt på bänken med min morbror och två till tänkte jag att det var allt för denna gången. Jag får fortsätta jakten någon annan dag. Ungefär samtidigt som jag tänker det visar det sig en fisk som hoppade snett. Det brukar tyda på bråk i poolen. En av kollegorna gick ut och fiskade av platsen där fisken visade sig, men inget hände. Jag tänkte att jag lika gärna kunde göra ett försök med. Ingen hade fiskat stora flugor och målet var att försöka trigga revirsbeteendet. Jag knöt på en koppartub med 16-17 cm vinge och PRO fish eyes. När jag kom ner till hålan small det till och äntligen satt årets första på kroken. Jag hade rätat några trekrokar i sten under dagen så jag visste att knutarna höll och satte därför hård press på fisken. Den gjorde några hopp och körde fram och tillbaks, men inga längre rusningar. Min morbror hjälpte till att taila fisken. Efter några snabba bilder och mått mot spöet fick fisken simma tillbaks. Första till ån, andra till mig.

Lusad hona på 83-84 cm uppskattningsvis 5.5-6 kg

Efter 32 timmars slit i ån utspritt på två dagar och en dryg förmiddag kom den äntligen upp. Trött och glad avbröt jag fisket och de 32 timmarna var glömda.
Det var allt för denna gång!

// Oskar E


Kommentarer:

1 H1ke:

skriven

Najs :-)

Kommentera här: