2016-09-07 Havsöring med morfar

Jag och morfar har under sommaren försökt få till ett fiskepass. Tyvärr har våra kalendrar aldrig passat, men idag blev det äntligen av. Vi drog till Aröd för att kolla om havsöringen var på hugget.

Det blåste hyfsat stark sydvästlig och vattentemperaturen var 17 grader. Innan lunch var fisket väldigt trögt. Jag såg en hel del stim med stagg. Vid ett stort stim vakade en fisk och efter några kast högg det en liten märklig fisk.

En liten gråsej. Jag tog några kast till och fick en på ca 30 cm. Precis innan lunch fiskade jag av en strömkant där en liten havsöring tog. Jag fiskade så snabbt jag kunde genom att mjölka då båda sejarna hade tagit på den hemtagningen.

Efter lunch fortsatte jag fiska fort och havsöringen hade vaknat. Totalt blev det 10 havsöringar för min del och mängder med hugg och följen. Tråkigt nog bara liten fisk och två över 40 med topp på 43 cm.

En av flugorna som fungerade.

Det var allt för denna gång!

// Oskar

Kommentera här: