2016-09-18 Randiga öringar

Efter att ha spelat en bit i på lördagsnatten tog jag mig lite sovmorgon. Ett av de ställen jag rekat i år skulle prövas på riktigt. Min tro har varit att stället skulle hålla lekvandrande öring och en bit in i september kändes det dags att prova.

Jag använde mitt 10' #7 med en guideline bullet + 8 fot extra super fast sinking polyleader. En liten svart aluminiumtub satt på och jag började fiska mig nerströms. Efter några minuter hugger det till i grejerna och spöt böjer sig tungt. Min första tanke är "yes! En hyfsad öring, de finns här". Efter några sekunder börjar jag bli lite tveksam, det känns inte rätt. Jag pressar upp fisken till utan och ser en stor mun. Fisken visar sig vara en bättre abborre. Jag håvar den, ler för mig själv och mäter den. Måttbandet visar 40 cm och den var rejält hög på ryggen.

Jag fortsätter att fiska mig neråt utan att känna något mer. Under tiden ser jag både en ormvråk och en häger flyga iväg på nära håll.

Inför nästa vända knyter jag på en stor orange zonker med stor guldskalle. Efter några meter kommer en kungsfiskare och cirklar mig flera vändor för att sedan sätta sig bredvid med en fisk i mun. En väldigt häftig upplevelse att se den på så nära håll sittandes. Efter att den flugit vidare fortsätter jag att fiska. På samma ställe som förra gången smäller det på ännu en abborre denna gång lite mindre men ändå bra storlek. Jag lyckas sedan skrapa flugan i en sten intill kanten, men tyckte den släppte lätt och tittade inte till kroken. De kommande 10 minuterna har jag några hugg till mensom inget som fastna. När jag ska byta fluga efter vändan konstaterar jag att kroken är trubbig.

Öringarna var inte på plats och till nästa säsong får det bli att reka nya vatten.

// Oskar

Kommentera här: