2016-09-23/24 Fiske i Mörrumsån

Jag, Pär och Patrik åkte ner i torsdags för att träffa Hasse på Abu. Införsäljning stod på schemat och nya intressanta produkter klämdes på. Efter torsdagens införsäljning skulle vi fiska fredag och lördag. Fiskeklubben Gösen skulle dessutom fira 30 år, och detta innebar att en hel del medlemmar anslöt på fredagen.

Fredagen 23/9

Klockan ringde 05:00.
Jag och Hasse släppte av Pär i rosendala för att sedan ta oss längre uppströms. Hasse skulle visa mig ett för mig nytt ställe. Vi fiskade ett par timmar och gick av sträckan ett par gånger var. Vi såg en del fisk, men de var inte intresserad av våra flugor. Hasse fick ett samtal av Pär som hade tappat en bra fisk 31an efter några minuters kamp. Det var allt som hände innan frukost på hotellet 09:30.

Efter frukost tog vi och vilade en timma innan vi begav oss nedströms. Jag, Hasse, Pär och Patrik fiskade oss ner till pool 13. Vi såg och fiskade på en del fisk, men de ville inte ta. Efter en promenad tillbaks var det dags för lunch. En kort paus innan kvällspasset.

På kvällen var tanken att vi skulle fiska pool 4. Tyvärr var vi lite sent ute och det var folk överallt. Vi delade på oss och jag å Pär gick mest för att leta någonstans att fiska. Till slut var pool 1 det enda lediga alternativet. Vi gick var sin menlös vända innan vi gav upp. Uppsamlingen på hotellet avslöjade flera bommade fiskar under dagen men ingen upp.

Lördag 24/9

Klockan ringde 05:10 och vi begav oss högt upp. Väl framme delade vi på oss. Jag och Patrik fiskade ihop i den pool jag och Hasse fiskade på fredagen. Vi såg några fiskar och jag hade en som drog i flugan, men jag skrapade den i mothugget. Det var allt som hände innan frukost.

Efter frukosten blev det lite vila, logistik inför klubbfirandet och lunch. Efter lunchen valde vissa att göra sig redo för kalas och andra att ta ett sista pass innan kvällen.

Jag och Patrik tog oss upp till vittskövle. Laxrakan var knökfull med folk så vi gick vidare uppåt. Vi hittade en pool där det visade sig lite fisk. På slutet av min första vända går en fisk upp och drar försiktigt i flugan. Jag ser hugget i ytan. Jag lägger tre kast till innan den tar lite mer rejält. Fisken är på i kanske fem sekunder innan kroken lossnar.

Nästa vända kliver jag i lite högre upp i poolen för att fiska av en plats där det hade tagits fisk på fredagen. Efter några kast smäller det till, jag gör mothugg, känner två knyckar innan kroken lossnar. Frustrerad ringer jag Pär och får förslag att byta till större krok. Jag sätter då på en 8-trekrok väldigt lättdressad. Jag hade fiskat två och trekrokar stl 12-14 tidigare.

Efter några meter drar jag kroken i sten och blir tvungen att byta. Jag hade inga fler lättdressade på stor krok, utan hittade en dubbelkrok stl 13 med stort krokgap. Jag fiskar mig neråt och på ett av ställena där fisk visat sig suger det i. Jag får bra kontakt och känner några tunga knyckar. Jag ringer Pär och meddelar pågående drillning. Fisken visar ryggen lite grann och jag uppskattar den till kanske 4 kg.den rusar iväg och kör runt i poolen. Jag ringer Patrik som tagit sig ner till laxrakan som vänder på klacken och beger sig uppströms.
Efter att ha drillat en stund börjar den komma närmre och när jag försöker bogsera upp den grunt rusar den iväg ett par gånger innan den går in i gräs nära mig. Den är då trött så jag lyckas gå ut och taila den.

Fisken visade sig vara en laxhona på 93 cm och bra mycket bättre än 4 kg. En svart tvåkrok stl 13 gjorde jobbet, och min 10' #7 fick bekänna färg. Fisken återutsattes givetvis och var bra fart på när den drog iväg.

Jag och Patrik tog oss sedan ner till rakan där han krokade i ett as som rusade ner i 32an för att sedan gå runt en sten och knäcka tafsen. Bättre lycka nästa gång.

På kvällen firades klubbens 30 årsjubileum. Grattis!

Allt för denna gång.

// Oskar

Kommentera här: