2018-05-09 Äntligen en första Röglebraxen!

Jag har nu fiskat totalt 19 dygn i skånska Rögle dammar. Under dessa 19 dygn, fördelat på 5 tillfällen under 7 års tid, så har jag bara haft ett par napp. Min första krokade fisk nappade kl.10:00 nu i måndags. Efter ett försiktigt dropback gjordes ett mothugg och det svarade tungt i andra linändan dryga 60 meter ut i damm 5. Fisken gjorde inte mycket annat än att dra iväg i sidled och jag förstod att det måste vara en riktigt stor braxen. Solen lyste rakt ned i det spegelblanka klara vattnet och den stora braxen syntes tydligt. Var det möjligtvis en riktig jätte på över 7 eller kanske över drömgränsen 7,5kg? Daniel tog hand om håvningen och väl på mattan börjar vi inse att proportionerna är sanslösa. Vågen nollas mot vägsäcken och jätten lyfts i. Vågen visar på smått otroliga 7780g och måttbandet visar 76,5cm. Mitt livs fisk är landad och alla blankpass är glömda. Fisken tog på en boltriggad 20-centimeters rig tacklad med två röda Vermz gummimaggot från Fladen Fishing. För att fira den lyckade fångsten så hoppar jag i vattnet som trots högsommarvärme bara kommit upp i 15,5 grader.
/Fredrik
 
 

Kommentera här: