2016-09-26 Kombinationspass

Efter att på söndagen ha pratat med morfar om resan till mörrum bokade vi en spontantripp till viskans mynning. Morfar ville få till en tur dit ihop, då han fiskat där länge och ville visa det för mig. Vi fiskade förmiddagen till lunch vilket är ganska lagom för morfar som närmar sig 80 år.

Precis när vi kom fram hade det landats en lekfärgad havsöringshanne på dryga två kilo. Det var totalt tre man utvadade och fiska spinn, varav den ena var en klubbkamrat till oss. Morfar förklarade lite hur fisket där fungerar och gränsen till förbudszonen.

Jag fortsatte fiska mina fiskimitationer som fungerat bra det senaste och efter en stunds fiske hugger det när jag mjölkar hem flugan.

En havsöring på 57 cm landades. Morfar hade önskat sig en matfisk och fick ta hem denna enda havsöring som jag tagit upp i år. Någon timme senare krokar och landar jag en på 35 cm. Efter att de öppnade luckan på kraftverket dog fisket ut. Efter en lunch med morfar drog jag vidare till ätran.

I ätran fiskade jag på klubbvattnet. Jag ville gå med mitt enhandsspö då jag hittat en lina som passar perfekt. Jag tänkte lägga eftermiddag/kvällspasset att rikta lite efter havsöring då det stigit många det senaste. Jag hade en väldigt trevlig stund med prickkastande på de södra delarna. Väl nere på en nacke hugger det aggressivt. Fisken är uppe och vältrar sig i ytan, och Efter en kortare drill landar jag en havsöring på 52 cm.

Jag fortsätter att fiska mig neråt och ser en fisk visa sig, men tyvärr ville inget mer bita. Ändå en väldigt lyckad fiskedag både socialt och fångstmässigt.

// Oskar

Kommentera här: