2017-05-09 Fågeltur till Getterön gav nytt kryss!

Efter att ha fått ett larm om att en lappsparvshane hoppade omkring vid den stora gräsplanen vid 6:e vik på Getterön, så slutade jag tidigare och begav mig mot Varberg. Vädret vid kusten var fantastisk med en svag och lagom kylig majvind. Lappsparven hade just försvunnit men medan jag letade så hann jag se lite annat smått och gott. Det visade sig att det plötsliga omslaget till kyligare väder hade fått många flyttande fåglar att rasta längs kusten. Det vimlade av rödstjärtar, stenskvättor, piplärkor, sångare, finkar, sparvar och hämplingar. Efter att ha försökt bemästra det svåra eftermiddagsljuset uppe på heden så dök lappsparven upp igen. Yeees! Nytt kryss igen efter dammsnäppan(nr.276) i fredags. Då var jag uppe i 277 sverigearter och vägen mot 300 arter blir allt kortare.
/Fredrik
 
Grösiskor (hona och hane)
Bofink
Entita
Lövsångare
Ängspiplärka
Ärtsångare
Lappsparv
 
 

Kommentera här: