2017-05-11 Laxfiske i klubbvattnet

Jag och ett gött gäng drog ner på onsdag eftermiddag för att göra ett försök på majlaxen. Vi fiskade ett par timmar onsdagkväll, och min gäst brände en fisk som tyvärr drog in i sten strax efter hugget. Inget mer hände på onsdagen mer än trevligt sällskap och god mat.


På torsdagen drog vi på oss grejerna vid sju på morgonen. Jag valde att fiska en running pool där det brukar tas fisk tidigt. I poolen ligger lite stora stenar där fisken stannar en kort stund efter en liten fors. Jag hann ner till det andra bitstället när linan stramade åt. När jag lyfte spöet tänkte jag att jag sannolikt satt i stenen då jag fiskade F/s3 och en koppartub. När det strax efter ryckte till två gånger förstod jag att det var lax. Efter en kort kamp men jobbig vadning tailade Pär fisken på första försöket.

Fisken var i minsta laget för en majlax men knallblank med gott om havslus på hela fisken.


En larre på ca 3 kg. Tog på en Thunder and Lightning egenbunden variant på typ 8 cm.

Det visade sig fisk sporadiskt under dagen men ingen mer landades, men folk hade lite dragningar.


// Oskar

Kommentera här: