2017-05-21 Laxfiske i hemmavattnet.

Jag och Janne drog ner på en dagstur till Ätran. Väl nere mötte vi folk som fiskat under helgen. Rapporten löd att det var gott om fisk i ån, men svåra att få bett på. Vattentemperaturen hade stigit till 12-13 grader och med fint väder steg den ytterligare någon grad under dagen.


Vi kom igång med fisket vid 12-tiden och började högst upp på sträckan. Det visade sig en del färgad fisk däruppe och efter någon timmas fiske kände Janne ett fläng i flugan. Strax efter visar det sig fisk som går, ett litet flak med mellanlax. Vi fiskar på, men hittar ingen som vill bita. 

Efter några timmars fiske tog vi en strategisk pizzapaus då det var planerat en höjning av vattnet som vi ville pricka in. När vi kommer tillbaka får vi nyheten att rapporten var ändrad och höjningen skulle utebli. Vi fiskar på som vanligt och hoppas fisken rör sig på kvällen istället.

20:30 står Janne och tränar lite kastning vid en hotspot när fisken går. Under tiden han får lite tips efter ett kast drar det till i linan och han gör mothugg. Upp till ytan kommer en 3.5-4 kilos fisk och skakar på huvet för att sedan lossna. Janne tar det hela med en klackspark och är glad för hugget.

Vi väljer att avsluta högst upp ifall någon fisk stannat. Janne låter mig gå ut först. Jag väljer mitt lilla spö för bättre presentation (11.6 #6/7 Hardy Zephrus). Jag börjar några meter innan en hotspot, och efter femte kastet hugger det. Till en början händer det ingenting och jag tänker att det är en mindre fisk. Helt plötsligt hoppar det en stor fisk 10 m uppströms min lina, och sen en gång till. Jag hinner tänka "den skulle man haft på kroken", sedan drar min lina uppströms och jag förstår att det var "min" fisk. Fisken kommer snabbt mot mig och jag tappar kontakten med den. Fisken rusar sedan 40 m nedströms och hoppar. Någon sekund efter fisken landat lossar kroken. Hög på adrenalin kan jag inte göra annat än le. 

När kicken sedan lagt sig infinner sig tomheten och alla tankar kring vad man kunde gjort annorlunda. Fisken uppskattade vi till iaf 8 kg och blank. Det hade varit en grym fisk att inviga lillspöt med. Vi tackar för fajten och ber om revansch.

// Oskar

Kommentera här: