2015-08-26 Öland i två dagar!

Det blev en spontantur till öland den 25-26/8. Biätarna lockade mest men det fanns som vanligt mycket att se på öland. Totalt blev det 3 nya kryss på biätare, mosnäppa och ängshök. Totalt är jag nu uppe i 248 sverigekryss. Dessutom bekräftade jag mitt något tveksamma kryss från förra veckan på aftonfalk(känns mer som att det trots allt var en hane stenfalk). Aftonfalken tog jag i Hammarby, på vägen ner till Ottenby. Biätarna var svårare eftersom dom flyttade på sig hela tiden Men när man väl hittade dem så var dom desto fler. Jag tror att dom var 17st totalt! Mosnäppan fick jag på köpet av en mycket trevlig och hjälpsam man från Växjö som först hittade biätarna och sedan bekräftade mosnäppan när jag väl hittat den i tubkikaren. Ängshöken tipsade han också om men den såg jag bara i bilens backspegel när jag hade parkerat och satt och pratade i mobilen. Efter en övernattning på Ottenby Vandrarhem bar det av upp till norra Öland och kapelludden. Detta visade sig vara ett dåligt beslut eftersom det både var tomt på fågel(nästan) och fågelskådare. Ett årskryss på göktyta var den enda behållningen. Det blev till att istället vända hemåt igen istället. Synd att det är så långt till Öland! Bilderna visar uppifrån och ner: ung Aftonfalk, Biätare, Grå flugsnappare, Biätare, Brun kärrhök, Häger, ung Törnskata.
/Fredrik
 
 

Kommentera här: