2016-03-13 Feber, frossa & drömgädda!

Efter många försök så lyckades jag och Aremyr komma ut på gemensamt fiske på öppet vatten.

Minusgrader, dimma på morgonen och en kall vind som gjorde livet surt för oss gjorde att vi tvivlade på valet av plats. Men bättre att fiska än att sitta hemma i soffan.

Efter ett antal kast lyckas Aremyr bomma en fisk som tog på ett långt vevstopp. Vi nötte vidare och upp kommer ett par mindre fiskar innan det blev dags att byta plats. En kort förflyttning till ett av Aremyrs favoritställen och 5 kast senare så suger det till i spöt, det fortplantar sig tunga gungningar genom mitt spö. Fisken lever rövare och Aremyr plockar fram XXL håven.

Jag och Aremyr står på kastdäcket och fisken får för sig att runda motorn i aktern och på vägen till aktern lyckas jag haka i ett par väl placerade jerkbaits som Aremyr hängt på pulpeten. Med dessa två beten hängandes i pekfingret lyckas jag bända upp fisken till ytan och Aremyr håvar säkert. Eftersom en knubbsäl får plats i håven är det svårt att få grepp om storleken på gäddan men grov är den.. Först nu så plockar vi bort betena från pekfingret där en av krokarna borrat sig in i fingret. Första-hjälpen-lådan plockas fram och Aremyr får agera doktor..

Den bakre trekroken som satt i mungipan på gäddan lossar då fisken skakar sig i håven. Avkrokningsmatta, weightsling och Electro samson plockas fram. Vi väljer att lägga oss nära en vass för att få lä så att vägningen går bra. Aremyr lyfter upp fisken och vi väger den 13,2 med weightsling. Vi mäter henne samtidigt till 115cm och hela 55cm i omkrets. Fisken placeras i håven och vi kontrollväger weightslingen till 800gr vilket ger ett nytt PB på 12,4kg. Vi skriker ut lyckan och förbereder fotandet, Aremyr fixar och trixar med kameran och jag lyfter upp skönheten för en snabb fotosession. Bilderna granskas medan fisken återhämtar sig i håven.

En kort filmsnutt tas då madammen simmar ner i djupet och lyckan är stor i båten, vi fortsätter nöta på och Aremyr kämpar medan jag blir sjukare och sjukare.. Till slut står Aremyr själv och nöter medan jag hamnar i en feberkoma… 

Tack för en oförglömlig dag och en grym håvning!
/Jacob 





Kommentera här: