2017-04-12/13 Vårfiske i Emån

Tack vare en av våra kunder fick jag, Pär och Patrik möjligheten att besöka och fiska den legendariskt vatten, Emån nere på Ems herrgård. Vi kom ner kvällen innan vår första fiskedag och passade på att ta en promenad för att spana in poolerna.

Stora byggnaden.

Där vi bodde.

Fisket börjar 07:00 på morgonen och då bör man stå vid ån. Jag började mitt fiske i Stone Pool på rättsläng och arbetade mig neråt där det fanns plats. Fisket nedanför bron i Home Pool sparas till efter 10:00, en gammal tradition för att ge även den morgontrötta att få en chans att fiska vilat vatten. 

 
Stone Pool

Patrik och Pär kom ut en halvtimma senare och redan första vändan i Pike Pool krokar Patrik i en fin blänkare på 67 cm. 

Fisken tog en av Frödins "Allys"plockad från hyllan i butiken. 

Efter 10:00 utforskade vi de nedre poolerna och Pär krokade i en blänkare på ca 55 cm i Home Pool. Fisken hade visat sig en liten stund innan och tog strax efter flugan landade.

Senare på eftermiddagen drog jag och kunden ner till Sea Pool. På min vända började jag väldigt högt i strömmen. Efter några få kast kommer ett stenhårt hugg och fisken tar hjälp av strömmen och rusar iväg ca 20 m. Efter att det tagits en 90 cm lång blänkare i Sea Pool dagen vi anlände tändes mina förhoppningar om en bättre fisk.

Efter fisken började komma mot mig insåg jag att det inte var något av modell större. Efter lite knepig vadning landades fisken som var en utlekt havsöring på 62 cm. Jag var ändock mycket glad över min första fisk i Emån.

 

Fisken tog en egenbunden tub på 7-8 cm, silver / svart och bunden specifikt för resan vilket var kul.

Efter fisket lagade Pär som alltid jättegod mat och trötta fiskare tog det lätt med drickat för att orka igång tidigt nästa dag. 

Pär packar upp matkassarna och jag står tydligen och fotar.

Mitt sovrum.

Nästa dag började jag fisket lite längre ner i Stone Pool. Jag fiskade mig ner till Island Pool och väntade på att ett par fiskare på andra sidan vid Old Mans Place skulle fiska klart. När de var vadade jag över på ön och fiskade från andra hållet. Jag satte på en liten svart pluppis på knappt 2 cm. De hade fiskat större flugor innan mig.

I första hålan i mittfåran kommer ett distinkt hugg. Jag gör mothugg men fisken fastnar inte. Min noja över liten krok gör sig påmind. Lite paradoxalt då jag gillar att fiska små flugor. Jag tar några kast till och varierar tempo och djup, men känner inget mer. Jag träffar på Patrik och Pär som tagit en lång promenad i jakt på en pool att fiska. 

Pär går ner till Pike Pool som var ledig och första vändan får han en blänkare på 64 cm om jag minns rätt. Pär berättar att han sett en del fisk och visar ut mig i poolen. Jag fortsätter fiska min lilla fluga i det långsamt rinnande vattnet. Jag fiskar hem flugan med olika hemtag och mitt i ett hemtag kommer ett hugg.

Jag gör mothugg men kroken får inget fäste och jag skrapar fisken. Jag fortsätter fiska mig neråt och längre ner hugger det igen. Jag gör ett rejält mothugg, får kontakt och hinner tänka "yes, denna sitter". Ett par sekunder, några huvudskakningar sen kommer linan mot mig och fisken är loss. Uppgiven vevar jag in linan och sätter mig. 

Vid lunch tog jag mig till Home Pool och vadade ut via brofundamentet. Kent tipsade mig om ett bra bitställe. Jag började fiska av hålan Kent tipsade om, men såg även en fin spegel rakt nedanför mig. Jag hängde ner min tub (en lite större tub i det snabbare vattnet, ca 4 cm) och efter att ha gungat flugan ett par gånger högg det. 

Denna gång fastnade fisken och jag bogserade snabbt in en 45 cm lång blänkare.

Pär drillandes i Home Pool första dagen.

Vi avslutade fisket på eftermiddagen för att komma hem i någorlunda tid. Vi var väldigt nöjda med fisket och boendet. 

Jag vill tacka Mark och Kent för möjligheten och upplevelsen. 
// Oskar

 

Kommentera här: