2015-08-18 Revansch!

Idag blev det en ny tur till Varberg. Man hade larmat aftonfalken igen så den verkade vara kvar i området. När sista larmet kommer är jag 20 minuter bort. Dessvärre så läste jag när jag kom fram till fågeltornsparkeringen på Getterön att den sträckte sydost. Eftersom jag ändå var på plats så kunde jag ändå ge det någon timma. Under tiden kunde jag bocka av årskryss på ägretthägrar. Utöver detta var det inte mycket spännande tills en mindre falk sveper över kanalen ut mot havet. Jag följer den noga med kikaren och tycker att den ger ett mörkt och oroligt intryck men efter säkert hundra meter på långt håll försvinner den. Jag tycker ändå att tillräckligt mycket talar för aftonfalk och emot tornfalk så jag larmar men tillägger att jag är osäker. Vid en flytt efter några timmar till Killingatången så träffar jag på 4 rutinerade skådare som anser att de senaste två larmen, inklusive mitt, inte kan stämma för dom såg aftonfalken sträcka norröver en timma innan jag anlände. Besviken får jag medge att jag, mest troligt, tagit miste. En av dem tipsar om ett ställe som man ser från utkiksplatsen, som håller några småsnäppor, en klurig ny art för mig. Sagt och gjort och efter viss tvekan, svårt motljus och långt håll så kan Conny, en av de hjälpsamma herrarna, guida mig till min första småsnäppa och kryss nummer 244! Redan här är jag nöjd med dagen trots aftonfalksmissen men den här dagen var tydligen inte slut ännu för när jag svänger ut från Getteröns Naturums parkering så sitter det en liten falk i det döda trädet i korsningen. Snabbt vrider jag över bilen och hissar ner rutan och knäpper ett 20-tal bilder innan den flyger iväg. Jag knäpper några snabba flyktbilder också för säkerhets skull. Pulsen ökar när jag tillar på kamerans skärm. Falken ger ett litet intryck och tankarna går mot stenfalk men färgen, masken och teckningen ser inte alls ut som på gårdagens stenfalk, kan det vara den unga aftonfalken trots allt? Jag backar tillbaka in på parkeringen och hugger första bästa fågelfotograf vid namn Kaj Krutfelt. Han är positiv till bilderna men dubbelkollar med Mikael Nord som bestämmer den som aftonfalk! Yeeees! Sverigekryss nr. 245!
/Fredrik
 
 

Kommentera här: