2016-08-14 Laxfiske på klubbvattnet

Jag och polaren drog iväg på en dagstur för att fiska lite lax, slipa på kasttekniken och prova nya grejer. När vi kom fram var vattnet väldigt brunt. Min plan att fiska nymf och rifling hitch gick i stöpet. Vi såg en hel del gammal fisk visa sig och lite senare ett par blanka börlingar.

Efter att ha fiskat och provat scientific anglers nya Ust short (scandi-klump) i flyt/sjunk5, bytte jag till rio flyt och en lite större rifling hitch. Jag var trots det bruna vattnet sugen att prova hitch.

(Scientific anglers och Micke Lindström har verkligen lyckats med denna lina i mitt tycke. Perfekt om man vadar djupt eller har ont om utrymme.)

Efter att ha fiskat 50 m hade jag en fisk som var uppe och markerade vid hitchen. Lite längre ner visade det sig sedan ett par blanka börlingar. Vi fiskade någon vända till och hoppades att det skulle stannat lite ny fisk, men inget mer hände innan lunchpausen.

När vi kom tillbaks tyckte att vattnet börjat klarna. Vi knöt på små två- och trekrokar och efter någon timma krokade kompisen upp en 80 cm s lax på sin lilla orangea tvåkrok.

Linan som användes var en F/H/I. Fisken mättes, fotades och fick sedan simma tillbaks.

Vi fiskade vidare och någon knapp timma senare krokade jag upp en 53 cm blank men slank lax. Flytlina och en liten svart trekrok gjorde susen.

Fisken fick åter sin frihet. Detta var det sista som hände denna gång.

// Oskar

Kommentera här: