2017-03-12 Björkäng och Årnäshalvön idag och två nya härliga kryss!

Idag åkte Marielle och jag till Björkängs havsbad samt Årnäshalvön. Siktet var inställt på två nya arter för min del; den, för mig, ständigt gäckande berglärkan samt den svårartade vattenpiplärkan. Framme vid Björkängs havsbad skrämde vi upp 5 berglärkor direkt som senare kom tillbaka och visade upp sig fint i eftermiddagsljuset. Detta var en mycket efterlängtad art för min del och kryss nummer 274. Efter detta åkte vi vidare till vackra Årnäshalvön med en förhoppning om en vattenpiplärka eller två. Piplärkorna fanns på plats men frågan var om någon var vattenpiplärka eller inte. Som tur var så kom en annan fågelskådare till platsen och kunde förklara den ganska svårbestämda skillnaden mellan skärpiplärka och vattenpiplärka. Han pekade till och med ut vilken som var vilken bland de säkert 10-talet piplärkor som befann sig på platsen. Jag fotade för fullt för att träna på att se skillnaden själv framöver. Vattenpiplärkan blev min 275:e art. Dessvärre så hamnade ingen vattenpiplärka på bild.
/Fredrik
 
 

Kommentera här: