2017-10-02 En trevlig hösttur till Älvkarleby

Det blev en väldigt lyckad tur med husbilen upp till Älvkarleby trots rapporter om mycket trögt fiske de senaste veckorna. Dessa rapporter bidrog säkert att det var tomt på metare i kanalen trots att det var helg. Det gjorde mitt fiske desto lättare eftersom jag obehindrat kunde köra hela drifter med flötmetet. Första fisken var en felkrokad mört på 6-7hg. Dessvärre blev det inga fler stora mörtar men vimmorna var desto mer tillmötesgående. Söndagen gav tre vimmor varav tre på över kilot. Topptrion vägde 1150g/45,5cm, 1050g/44cm och 1110g/43cm. Jag fick ytterligare en på 45cm men den fisken vägde bara 965g.
Dag två blev ett kortare pass innan regnet och blåsten satte stopp. Jag hann ändå med att ta två bra vimmor på 1004g/44cm samt ett nytt pb på 1243g/46cm. Totalt alltså fem reggvimmor på flötmete när jag fick vara själv i kanalen i nästan två dagar. Som tur var så hade jag min sambo, Marielle, med mig som fotograf och lyxig matleverantör.
Något som är oroande just nu i Älvkarleby, är avsaknaden av björknor. Tidigare höstar så har ån varit full av björknor på 3-7hg med inslag av ännu större. Nu är det nästan helt tomt på dem. Istället så verkar det som att braxnarna tyvärr har ökat i antal. Dessa fiskar försvårar både flötmetet och bottenmetet. 
/Fredrik
 
 

Kommentera här: