Abborre 2018-07-16

Äntligen läge att utmana de randiga riddarna. Jagar man stor abborre så är det nu det fisket börjar. Jag gav mig ut igår för premiärpasset på denna art. Första passet är alltid lite extra klurigt innan man fått ordning på grejorna och hittar känslan. Dessutom testade jag för mig en helt ny sjö. Jag hade lite olika spots som jag mappat upp med min Garmin enhet under tidigare gäddtrolling.
Att ha en detaljerad djupkarta är till stor hjälp när man jagar borre. 

Strategin för dagen var att hinna med så många av dessa spots som möjligt. Tanken var att fiska spottsen systematiskt med järnkoll på 2d och Si för att få en känsla hur botten ser ut och givetvis för att hitta ekon. Hittade jag inte det jag sökte och känslan inte fans där så drog jag vidare till nästa. Men jag stannade aldrig längre än två napp. För då hade jag fått informationen som jag ville ha. Så från att ha 8-9 ställen är jag nu nere på 3 så nästa pass kommer jag att fiska mycket längre tid på spottarna för att invänta huggperioderna. 

Detta fisket resulterade i sex fiskar största på 1300g och 46cm. Två på kilot och tre under kilot.

Mvh// Jacob
Team Wollmars


Kommentera här: