2019-10-04 Höstfiske i Rögle dammar

Det blev en hösttur till Rögle i år. Gabor hade åkt dagen innan för att fiska i en vecka med sikte på stor abborre och karp i damm 5. Min plan var att fiska i 4:an efter braxen i huvudsak. Gabor hade lyckan med sig redan den första kvällen när en av dammens större abborrar hittade han maggotagnad krok. Fisken vägdes till hela 2100g/48cm. På förmiddagen efter kom jag ner till dammarna och övervägde att köra abborre också men bestämde mig ändå att hålla fast vid den ursprungliga planen. På kvällen den första dagen så bytte jag ut plastmajsen mot starkt stinkande illrosa 10mm boillies. Damm 4 var extrem grumlig och min tanke med bytet var att braxarna lättare skulle hitta rätt. Redan efter 10 minuter har jag några försiktiga pip och ett försiktigt napp eller ett linebite. Nytt utlägg och en halvtimma senare, medans jag har Alexander i telefonen, så blir det ett rejält dropback. Jag krokar direkt och känner en massiv tyngd i andra ändan. Fisken går tungt i sidled helt utan huvudskakningar. Jag börjar bli rejält skakig i benen och inser att det är en riktigt stor braxen på gång. Mycket riktigt avslöjar sig en jättebraxen i pannlampans sken och strax därefter går hon i håven. Måttbandet visar 78cm och vågen prick 7,5kg!!! Yeeees, ännu en jättebraxen från Rögle. Nöjd med kvällen trots den ovanligt kalla oktobertemperaturen går jag bort mot parkeringen och den väntande uppvärmda husbilen. Till min stora besvikelse så funkar inte värmen i bilen och det blir två otroligt kalla nätter under ett vanligt täcke med en morgontemperatur på 6 grader i husbilen. Fisket värmer inte heller eftersom kallfronter fått fisken att helt tappa aptiten. Den blev varsin bra fisk för mig och Gabor samt ytterligare några fina braxnar för Gabor och Adam som fiskade vidare efter att jag åkt hem.
/Fredrik

(null)

(null)

Kommentera här: